Saturday 25 August 2012

وارث شاہ اور مولا شاہ کا تقابل (پروفیسر میاں مقبول احمد

پروفیسر میاں مقبول احمد
سابق پرنسپل گورنمنٹ کالج شاہدرہ لاہور
حضرت وارث شاہ ؒ اپنی تصنیف ہیر رانجھا کی وجہ سے زیادہ مقبول ہیں۔ اگر قصہ ہیر رانجھا کے خالقین کاذکر کیا جائے تو بقول تاثیر یہ نام سامنے آتے ہیں۔
دمودرداس احمد کوئی( واقعہ کے چشم دید گواہ)، چراغ اعوان، حافظ مقبل، وارث شاہ، حامد شاہ بہبل ، احمد یار مراوی ، سید فضل شاہ نواں کوٹی، سید میراں شاہ، حکیم امام دین منشی مولا بخش کشتہ ، لاہوراسنگھ، سائیں مولا شاہ، محمد دین سوختہ، ڈاکٹر فقیر محمد فقیر، دائم اقبال دائم اور امیر سوہلوی۔
لیکن ان سب قصوں میں جو مقام وارث شاہ کو حاصل ہے وہ شاید کسی اور کو نہیں۔ مگر بقول ڈاکٹر موہن سنگھ دیوانہ ’’ مولا شاہ دی ہیر ، وارث شاہ دی ہیر دے تل وی اے۔‘‘ اسی لیے میں نے مولا شاہ کا تقابل وارث شاہ سے کرنا ضروری سمجھا ہے۔ مگر یہاں ایک بات قابل ذکر ہے کہ میں نے مولا شاہ کی طرف ’’ہیر‘‘ ہی کو سامنے نہیں رکھا بلکہ ان کے اشعار کا انتخاب ان کی پانچوں مختلف کتابوں سے کیا ہے جبکہ وارث شاہ کی صرف ’’ہیر‘‘ ہی پیش نظر ہے۔
حضرت وارث شاہ کا قصہ ’’ہیر رانجھا‘‘ 1180ء میں شائع ہوا تھا جبکہ مولا شاہ کے قصے کا سال اشاعت 1328ھ بمطابق 1911ء ہے۔ ہر دو شعرا کے ادوار میں خاصا بعد ہے۔ چونکہ ہر دور کے تقاضے اور ضرورتیں مختلف ہوتی ہیں۔ اس لئے عہد کے اعتبار سے ادباء و شعراء کے تخیلات اور سوچوں میں اختلاف فطری بات ہے۔ مجھے اس امر کی حقیقت کا ذکر کرنے کی اس لئے ضرورت محسوس ہوئی ہے کہ ہر دو شعر اء نے اصل قصے سے ہٹ کر اپنے اقوال زریں اور وین وغیرہ سرخیوں کے تحت اپنے اپنے عہد کے عوام کو اپنی اپنی سوچ سے مستفید کرنے کی کوشش کی ہے۔ یاد رہے کہ میں قصے کے اعتبار سے ان کا تقابل نہیں کر رہا بلکہ ان کی ہم خیالی سامنے لا رہا ہوں۔ کیونکہ قصہ ہیر وارث شاہ ؒ اور مولا شاہ ؒ کے متعلق مو لا بخش کشتہ اور ڈاکٹر موہن سنگھ دیوانہ پہلے ہی کہہ چکے ہیں کہ دونوں کے قصے ہم پلہ ہیں۔ بہت سی باتیں ایسی ہیں جن میں دونوں حضرات ہم خیال ہیں بلکہ یوں کہنا زیادہ مناسب دکھائی دیتا ہے کہ وہ باتیں جن کے متعلق حضرت وارث شاہؒ نے صرف ایک آدھ مرتبہ قلم اٹھایا ہے حضرت مولا شاہؒ نے انہیں بار بار دہرایا ہے اور مختلف انداز اور پیرایہ میں بیان کیا ہے۔ مثلاً وارث شاہ نے درس پیشوائی کے لئے ایک بڑا زبان زد شعر کہا ہے :
بنا ں مرشداں راہ نہ ہتھ آوے دودھاں باجھ نہ رجھدی کھیر میاں
لیکن اس ضمن میں مولا شاہ نے قریباً ڈیرھ سو اشعار کہے ہیں۔ جن میں سے صرف درج ذیل آٹھ اشعار کا انتخاب کیا ہے:
 
پیر باجھ نکتے دا بھیت آوے، بھیت آونا نہیں سکھالڑائی 
کامل مرشداں باجھ نہ بھرم جاندے،کرے لکھ خدائیاں یاد میاں 
ہ
خدا، انسان، تفرقہ، معلوم ہوسی، جیہڑے کامل مرشد قدم پھڑن سائیں 
ہ
گورو مرشد ، استاد بن علم کوئی نہ مفعول بناں فاعل کیہڑے کم بھالو
ہ
سچے مرشد بناں مولا شاہ سائیں خدا دوست مرن جمن اسرار کوئی نہ
ہ
اک توں، دوجا میں ، تیجا کون ؟مرشد بنا ں وچ شمار میاں
ہ
مرشد پھڑو تے حال معلوم سب کچھ بناں مرشداں بھید نہ پائیے جی
ہ
جیہدا مرشد کوئی گرو نہ پیر ہوئے خداوند ، ٹھاکر، اوہ بے شعور ریہا
 
وارث شاہ ؒ نے ذاتی عشق کا ذکر کرتے ہوئے بھاگ بھری کا نام صرف چار پانچ مرتبہ استعمال کیا ہے۔ جبکہ مولا شاہ ؒ نے رام رکھی کا نام اپنی پانچ کتابوں میں قریباً باون بار دہرایا ہے تقابل ملاحظہ ہو
 
وارث شاہ ؒ : وارث شاہ نوں مار نہ بھاگ بھرئیے انی منس دے پہاڑئیے دا واسطہ ای
مولا شاہ ؒ : ترسے دل ترسا نہ رام رکھی،جوبن ٹھگ تیرا دن چار دا نی
ہ
چھاتی لگ شالا جیویں رام رکھی زمین،آسمان نہ جائے مت پاٹ دلبر
ہ
سہیلی رکھی، سائیں مولا شاہ رام رکھی نویں سورج جے ناز نہورا ربہ
 
 وجہ تصنیف کے ضمن میں دونوں حضرات کے اشعار ملاحظہ ہوں جن سے یہ تاثرملتا ہے کہ دونوں کی شاعری فرمائشی ہے نزولی نہیں۔

وارث شاہؒ : یاراں اساں نوںآن سوال کیتا، قصہ ہیر دا نواں بنائیے جی
مولا شاہ ؒ : آخر اساں نوں آن سوال کیتا ، قصہ ہیر دا نواں بنا سائیں
ہ
بناؤ آر سی کتاب نظم ہویا، حکم شاہ مرشد جناب وچوں
ہ
مولا شاہ بڈھیاں بہہ گئیاں، تسی ہور ردیف بدلاؤ یارو
دیگر موضوعات کے ضمن میں تقابلی اشعار ملاحظہ ہوں۔ دونوں حضرات فقیر کو بلادریغ سانپ کہتے ہیں
وارث شاہؒ : اساں فقیر اللہ دے ، ناگ کالے، اساں نال کیہ گھولنا گھولیا ای
مولا شاہؒ : اک سپ دوجا اڈنا برا ہوندا عاشق فقیر توں پیار خدا سائیں
ہ
نال مہر دے بولئے رام راکھی ، ہاتھی سپاں فقیر نہ چھڑئیے نی
 
 بسلسلہ خوشبو
وارث شاہ ؒ : وارث شاہ نہ ہنگ دی باس چھپدی، بھانویں رکھئیا وچ کافور ہووے
مولا شاہؒ : گلاب موتیا، چنبا خوشبو نیاری، آوے وکھرا مہک اجوائین دا ای
ہ
خوشبو ، بدبو نہ آوندی سنگھئے تھوں، مہک آوندی مشک کافور وچوں
ہ
مولا شاہ بہار باغ نباتاتی خوشبو گل بوسے گلگل جانی
 
 بسلسلہ تعارف خویش
وارث شاہ ؒ : وارث شاہ وسنیک جنڈیالڑے دا، تے شاگرد مخدوم قصور دا ای
مولا شاہ ؒ : چلہ کیتا مولا شاہ قبر بندگی،شہر مجیٹھ نزدیک واصل کلیر آئے
 ہ                                  
مولا شاہ دی سسی ہیر صاحباں بشنو آرسی نامہ سرگی سراں طرب ہویاں
ہ
دھرم کوٹ بگھیاں پرورش پائی پیدائش مجیٹھے برزخ خاک آیا
ہ
شہر امرتسر وچہ غریب خانہ، اتے کٹڑہ گھنیاں دا جان سائیں
ہ
خواجہ بخت جمال دی نسل وچوں ، نوشاہی قادری جے خاندان سائیں
ہ
پوتا عبدالغفور دا غلام محی الدین ، مولا شاہ دا پیر پیراں سائیں
 
 سلسلہ طریقت کی تعریف کے ضمن میں
وارث شاہؒ

خاندان وچ چشتیہ کا ملیت شہر فقیر دا پٹن معمور ہے جی

شکر گنج ؒ نے آن مقام کیتا دکھ درد پنجاب توں دور ہے جی

مولاشاہؒ

واہ وا سلسلہ پاک نوشاہیاں دا جنہاں خاص رسول حضوریاں جی

سرور کرم کیتا فرقے اس اتے ہوئیاں وچ جناب منظوریاں جی
 
فقیری ذات سے متعلق
وارث شاہؒ

وارث شاہ فقیر نہ ہون ہرگز، پت جٹاں تے موچیاں ، تیلیاں دے


مولا
شاہؒ
رنگڑ قوم نہ کدی فقیر ہوندی، لکھاں شغل کر جندڑی گالئے جی
 
بقول حافظ شیرازی
ہرگز نہ میرد آنکہ دلش زندہ شد بعشق
ثبت است بر جریدہ عالم دوام ما

وارث شاہؒ

وارث شاہ اوہ سدا ای جیوندے نیں کیتیاں جنہاں نیک کمائیاں نی


ؒ مولا شاہؒ
مولا شاہ او نہانڈری گور مہکے جنہاں سچ دیاں بوٹیاں لائیاں نیں

 
 سراپا تعریف
وارث شاہؒ

نین نرگس مست ممولڑے دے گلہاں ٹہنیاں پھل گلاب دا جی

بھواں وانگ کمان لاہور دہن، کوئی حسن نہ انت حساب دی جی

ؒ مولا شاہؒ
اکھاں بانکیاں نشے دے نال بھریاں، جیویں پتڑا نشہ سدا پیارے

نک سوہندا الف دے وانگ سدھا، لٹکے نال بلاق ادا پیارے

سوہنے مکھ تے احمد حروف لکھے ، ذرا غور کر سمجھ سمجھا پیارے
 

درس اخلاق
وارث شاہؒ

نیواں کپڑا ہووے تاں ساڑ سُٹیے، لباں ہون دراز تے ساڑئیے اونے

مولا شاہؒ 
پیر مرشد ملے پیریں ہتھ لائیے نائی ملے ناخون لہائیے نیں


بلا شبہ سطور بالا میں دو نامور شعراء کا تقابل مقصود تھا۔ مگر ہر دو شعراء کے شعروں میں اتنی مماثلت ہے کہ جسے جتنا جی چاہے بڑھایا جا سکتا ہے۔ لیکن مضمون کی طوالت کے ڈر سے اور وقت کی کمی کے باعث اسی اختصار پر اکتفا کر رہا ہوں ۔ امید ہے کہ قارئین کرام کم کو زیادہ سمجھیں گے۔


حوالہ  جات

No comments:

Post a Comment